PUSH - festivalbezoeken

Als we als doelstelling stellen dat we de artistieke ontwikkeling van kunstenaars voor jong publiek willen stimuleren op het vlak van o.a. deze drie thema's, dan is input, inspiratie, ontmoeting en netwerking is essentieel. Alleen, kunstenaars, als ze in het buitenland zijn, zijn vaak alleen maar aan het reizen en spelen. Vaak is er geen tijd om naar andere voorstellingen te gaan, andere kunstenaars te ontmoeten,te netwerken. Daarom nodigt PUSH twee Belgische kunstenaars uit om samen met de artistieke leider de festivals van de partners te bezoeken.

Showbox Oslo: december 2016

In december 2016 bezochten artistiek leider Gerhard Verfaillie samen met theatermakers Eline Kuppens en Jelle Marteel het SHOWBOX Festival van ons Noorse partner Scenekunstbruket.

Eline Kuppens

Ik ben actrice en theatermaker. Je kan mij kennen van films als Linkeroever en Weekend aan zee, de tv-serie de Bunker en theaterstukken als Anna (BRONKS), Hek en Ronja de roversdochter (kinderenvandevilla), Figaro (comp. marius), Drie zusters (het arsenaal). Krokusfestival gaf mij begin december de kans mee naar Oslo te gaan in het kader van het Push project. We waren te gast op het Showboxfestival (een theater en dansfestival voor een jong publiek). Samen met andere artiesten uit Noorwegen, Denemarken, Ierland en Schotland keken we 4 of 5 voorstellingen per dag. In het Noors, in het Engels en sommige gelukkig zonder tekst. Het was bijzonder interessant om theater te zien van buitenlandse makers (want iedereen kent bijna iedereen wel een beetje als artiest in Vlaanderen). Er zijn verschillen in smaak of stijl maar ook heel veel gelijkenissen en universele verhalen. Ik zag mooie voorstellingen over de vluchtelingenproblematiek We come from far away (Nie) en There is a noise (hestnes, popovic) en ook een fijne dansvoorstelling voor peuters Tetris (arch8). Het interessantste voor mij naast de voorstellingen zelf waren de gesprekken met de andere artiesten. Lange en korte babbels over de voorstellingen, ons eigen werk, politiek, theater, de taak van artiesten in de wereld, taboes en hoe wat taboe is verschilt per land, hoe wij als theatermakers taboes bespreekbaar kunnen maken en een alternatief scheppen voor de huidige manier van denken en handelen. Ook gesprekken met artistiek leiders, logistieke medewerkers en programmatoren zorgden voor deuren die nu op een kier staan of die je nu tenminste weet zijn als artiest. Van de stad zelf hebben we bijna niets gezien, dat is voor een andere keer.

Jelle Marteel

Op uitnodiging van Krokusfestival kon ik als theatermaker uit België kennismaken met het PUSH-project op het Showbox-festival in Oslo. Het concept van het hele project blijft zeer boeiend binnen het theater voor een jong publiek met thema┬┤s die heel relevant en treffend zijn. Het was dan ook een fijne ontmoeting met andere kunstenaars en festival-medewerkers die aan PUSH meewerken. Uiteraard konden we ook de vele voorstellingen zien die op het festival getoond werden. Twee voorstellingen zijn me daarin bijgebleven: We come from far, far away: een oprechte vertelling over de vluchtelingencrisis zonder dingen te verbloemen There is a noise: docu-theater over hoe een jong meisje de oorlog in ex-Joegoslavië ontvluchtte en opgroeide in Noorwegen. In beide voorstellingen (de ene meer dan de andere) werd Engels gepraat, wat de taalbarrière iets lager legde. Uiteraard was ook de kennismaking met andere artiesten.

Dublin Theatre Festival (TYA: The Ark): oktober 2017
Krokusfestival: februari 2018
SWOP Festival: mei 2018
Edinburgh International Children's Festival: juni 2018


Info: www.pushproject.eu
Info: www.pushproject.eu/events/over-protection-lab

Volg PUSH op Facebook voor updates!


Europese Unie logo PUSH logo